دکتر میبدی

ميزان توصيه شده گروه گوشت و جانشي نهاي آن

از ا ين گروه بايد 3 2 سهم در طول روز استفاده شود . هر كدام از اين موارد يك سهم
است: 60 گرم انواع گوشت، يك عدد تخم مرغ، نصف ليوان حبوبات پخته، 2 قاشق
غذاخوري از انواع مغزها مانند گردو، بادام و پسته و ... بهتر است تركيبي از اين مواد
استفاده شود.

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه دهم مهر 1393ساعت 23:42  توسط   | 

مواد غذايي گروه گوشت و جانشي نهاي آن

است.
1. از گوشت مرغ، ماهي، گوشت ساير طيور مثل بوقلمون و بلدرچين، انواع مختلف
حبوبات مانند لوبيا ، نخود ، ماش ، عدس ، باقلاي خشك ، ململي و لپه ، سفيده تخم
مرغ، سوي ا، مغزها و دانه ها شامل گردو، بادام، پس ته، كنجد، شاهدانه، فندق، بادام
زميني و مغز تخم هها بيشتر مصرف كنيد.
2. از گوشت گاو و گوسفند كم چرب و زرده تخم مرغ گ اهگاه استفاده كنيد (مصرف
2 3 عدد براي بالغين در هفته و 4 تا 5 عدد براي كودكان، نوجوانان، زنان باردار
و شيرده توصيه مي شود)
3. از سوسيس، كال باس، همبرگرهاي موجود در بازار، گوشت سرخ شده، غذاهاي

گوشتي فرآوري شده (آماده) به ندرت مصرف كنيد.
حبوبات، مغزها و دانه ها، حاوي پروتئين گياهي هستند كه بسيار با ارزش است . اما
براي بهتر شدن و تكميل خواص تغذيه اي آن ها بهتر است با مواد ديگر مثل غلات ،
لبنيات ي ا كمي گوشت مخلوط و پخته شوند . مثلاً عدس پلو يا لوبيا پلو مخلوطي از
حبوبات و غلات مي باشد. در آش رشته گوشت وجود ندارد اما به دليل داشتن حبوبات ،
غلات (رشته) و لبنيات (كشك) پروتئين آن بسيار با ارزش و كامل است.

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه دهم مهر 1393ساعت 23:42  توسط   | 

5 گروه گوشت و جانشي نهاي آن

مواد غذايي مختلفي در اين گروه قرار مي گيرند كه مواد مغذي بدن از جمله پروتئين ،
فسفر، ويتامين هاي ب 12 و ب 6، ر وي، منيزيم و آهن را تأ مين مي كنند. مصرف گوشت ،
حبوبات، تخم مرغ و مغزها در برنامه روزانه باعث مي شود كه رشد متوقف نگردد . آهن
موجود در اين مواد سبب خو ن سازي مي شود و از ك م خوني فقرآهن ج لوگيري مي كند .
پروتئيني كه از طريق اين مواد به بدن مي رسد تأمين كننده سلامت عمومي فرد بوده و
براي رشد ضروري است . مصرف انواع مختلف مواد غذايي اين گروه موجب تأمين پروتئين
كافي و كاهش هزين ههاي غذا مي شود.

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه دهم مهر 1393ساعت 23:31  توسط   | 

ميزان توصيه شده گروه شير و لبنيات

3 2 سهم يا واحد براي اين گروه به صورت روزانه توصيه شده است . براي زنان شيرده و
باردار زير 20 سال روزانه 4 سهم توصيه شده است. هر سهم معادل يك ليوان شير ي ا
ماست و يا 2 ليوان دوغ يا نصف ليوان كشك يا بستني و يا به اندازه يك قوطي كبريت
پنير در نظر گرفته شده است.

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه دهم مهر 1393ساعت 23:31  توسط   | 

مواد غذايي گروه شير و لبنيات

1. شير كم چرب (با چربي 1 درصد )، و يا ماست و پنير ، دوغ و كشك كم چربي ،
شير تهيه شده از سويا (شير سويا تركيبي شبيه شير معمولي دارد ولي در واقع از
سويا تهيه مي شود و منشأ حيواني ندارد ): لازم است از اين مواد غذايي روزانه
مصرف كنيد.
2. شير با چرب ي متوسط (ب ا چربي
2/5 درصد ) و مواد لبني ديگر
مانند ماست، پنير ، دوغ ، كشك و
بستني با چربي متوسط را حداكثر
3 2 بار در هفته مصرف كنيد.
3. شير تمام چرب (با چربي 3
درصد يا بيشتر ) و ساير لبنيات
تهيه شده از آن، ماست خامه اي، پنير خامه اي و بستني حاوي تكه هاي خامه را
به ندرت استفاده كنيد.
4. كره، خامه و سرشير به دليل درصد چربي بالا يي كه دارند، در گروه شير و لبنيات
قرار نمي گيرند و از گروه چربي ها محسوب مي شوند.

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه دهم مهر 1393ساعت 23:30  توسط   |